2013. augusztus 21., szerda

TÖLTÖTT KÁPOSZTA



Augusztus 18-án Bélapátfalván Nagy-Boldogasszonyi búcsú volt.
Nem olyan már ez az ünnep sem mint régen. Több évvel ezelőtt még nagyobb volt a vendégesgedés, nagyobb volt az élet ezen a településen is.
Mivel a Vársártéren már nem volt egy árus sem, ezért olyan csendes volt a környék. Persze én ezt nem is bántam, legalább nyugalom volt, nem rohangáltak az autók az utcában.

De főzés területén azért nem adtuk lejjebb.
Volt húsleves, töltött káposzta, rántott sertésszelet burgonyával, uborka- és paradicsomsaláta.

A töltött káposzta minden ünnepkor szinte kötelező, és talán nincs olyan ember aki nem szereti.
Húsvét, karácsony, búcsú, családi ünnepek..... akkor töltött káposzta.

1,7 kg zsíros darált sertéshús
0,2 - 0,3 kg darált zsírszalonna
2,5 dl rizs
2 tk. őrölt bors
4 tk. füszerpaprika
3 tk. só
4 közepes cikk fokhagyma
2 dl langyos víz 
40 db haraszt
A rizst több vízben megmosom és összekeverem a többi hozzávalókkal.

1 - 1,5 kg savanyú szálas káposzta
2 db paradicsom
1 db tv paprika
4 karika erős paprika
10 db  füstölt oldalas
2 tk. delikát
2dl gersli -árpagyöngy-
2 ek. zsír
1 ek. pirosarany

Ezt a mennyiséget szoktam máskor is készíteni, ezért már tudom, hogy milyen átmérőjű edény kell ahhoz, hogy tele legyen. Vagyis amikor állítva belerakom  a megtöltött harasztokat ne legyen túl laza, de szoros sem.
A szálas káposztát hideg vízben áztattam, mert nagyon savanyú és sós volt. Kinyomkodtam és úgy raktam az edény aljára a felét.
Erre rátettem a felszeletelt paradicsomot, paprikát, füstölt oldalast, zsírt és rászórtam a delikátot, fűszerpaprikát, erőspaprikát és a gerslit. Persze mindennek csak a felét, mert a másik fele a tetejére kell.
A megtöltött harasztokat állítva az edénybe raktam. 
A tetejét betakartam a megmaradt  szálas káposztával amire ráraktam a maradék paradicsomot......
Felöntöttem annyi vízzel, hogy jól ellepje.
Olyan fedőt tettem rá ami beleesett a fazékba, vagyis a káposzta tetejére. Így nem engedte, hogy forrás közben felnyomódjon a káposzta.

Forrástól számítva 1,5 órát főztem, ekkor lekapcsoltam a gázt alatta és  hagytam a saját párájában főni.

Füstölt húst nemrég óta teszek hozzá, de van amikor anélkül készítem.
Nagyon szeretjük és ilyenkor  mindig adok anyukáméknak és anyósomnak is belőle.


2014.augusztus




Jó étvágyat!










Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése